www.lrytas.lt dalijasi netradicinio mokymo šalininkės pasakojimu apie savo sūnaus patirtį įprastoje mokykloje


internetui iliustracija
Mūsų sūnui teko laimė nuo pirmos klasės pasimėgauti gyvuoju mokymu (Valdorfo klasėse) ir nuo septintos klasės pajusti negyvojo mokymo skonį. Pirmasis mūsų sūnus Lukas iki 10 klasės mokėsi Valdorfo klasėse. Abu vaikai labai noriai eidavo į mokyklą. Vis dėlto vieną dieną teko keisti mokyklą, nes Lietuvoje sunkiai skynėsi kelią Valdorfo pedagogika, pristigo pajėgų, politinės valios ir išteklių sukurti vaikams tęstinumą, tad buvome priversti pereiti į tradicines mokyklas,
rašo Jolanta Lipkevičienė portalo www.lrytas.lt skiltyje „Bendraukime“. Dalijamės šiuo pasakojimu ir mes. 

Skaityti daugiau...

Bernardinai.lt: Gyvenimo be mokyklos filosofija. Nes vaikas irgi yra žmogus

bernardinai logoDalijamės naujienų portale www.bernardinai.lt spausdintu interviu apie mokymąsi namuose.

„Siekiu, kad mano sūnus užaugtų laimingas, kad gebėtų sėkmingai gyventi visuomenėje bei bendrauti su kitais žmonėmis. Kyla klausimas – kaip to pasiekti?“, - kalbą pradėjo pašnekovas – tėvas, kurio sūnus visai netrukus sulauks mokyklinio amžiaus.
Toliau jis dėstė, kad viena priemonių jo apibūdintam tikslui pasiekti gali tapti vaiko leidimas į bet kurią valstybinę mokyklą Lietuvoje, kita – netipinės mokyklos, tokios kaip Summer Hill mokykla Jungtinėje Karalystėje ar Montessori mokykla. O kas, jei nei Lietuvoje esančios mokyklos, nei užsienyje įkurtos neatrodo tinkamos?
Pradėjęs su mintimi, kad nežino, koks ugdymo būdas yra geriausias, šis tėtis ieškojo atsakymų: domėjosi ugdymu ir jo sistemomis, taip pat aiškinosi, kiek jos veikia teoriškai, o vėliau – ir praktiškai. Galiausiai visi mokymo būdai atkrito ir liko „unschooling“, išvertus tai reikštų „nemokyklinimas“, kitaip tariant, gyvenimas ir mokymasis be mokyklos. Žodis apibūdina vaiko mokymą, neatsižvelgiant į švietimo sistemos keliamus reikalavimus.
Apie tai kalbėjomės su žmogumi, kuris yra kategoriškai nusiteikęs prieš mokyklą ir tikina, kad ji daro daugiau žalos, nei duoda naudos. Kad tai – institucija, prilygstanti kalėjimui, nė iš tolo nepanaši į „žinių šventovę“.

Visas straipsnis

Delfi.lt interviu su profesoriumi iš JAV Eduardo Vianna

EVianna LEU2Savaitgalį naujienų portale www.delfi.lt pasirodė interviu su JAV profesoriumi Eduardo Vianna, kuris sausio mėnesį mūsų projekto kvietimu viešėjo Lietuvoje. E.Vianna – aktyvus XX a. pradžioje Rusijoje gyvenusio žymaus edukologo Levo Vygotskio mokymo sistemos propaguotojas, praktiškai įgyvendinantis jo teorijas. Tikriausiai visi delfi.lt skaitytojai atkreipė dėmesį į straipsnio pavadinimą. Akivaizdu, kad pavadinimas klaidingas ir neatitinka tikrovės – L.Vygotskį būtų sudėtinga sieti su sovietine mokymo sistema, tuo labiau, kad interviu apie tai visai nėra kalbama. Kita vertus, šis straipsnis sulaukė didelio populiarumo: 17 tūkstančių skaitytojų, 300 komentarų, kuriuose diskutuojama apie įvairių ugdymo sistemų privalumus, nagrinėjama L.Vygotskio biografija ir jo darbai. Gal ši klaida paskatins ir naujienų portalą, ir mus, ir kitus, besidominčius švietimu, aktyviau rašyti, diskutuoti apie įvairias pasaulyje žinomas ir taikomas pedagogikos teorijas, dalintis praktine patirtimi, kad tai sulauktų deramo dėmesio ne tik dėl apmaudžių klaidų antraštėse.

Lietuvių autorių straipsniai

1. Vilija Targamadzė „Produktyvus mokymasis – pedagoginės sistemos bendrojo lavinimo mokykloje kaitos akstinas“

Straipsnio anotacija. Straipsnyje analizuojama produktyvaus mokymosi problematika, siekiant jį atskleisti kaip bendrojo lavinimo mokyklos kaitos akstiną. Aptariama produktyvaus mokymosi metodologinė prieiga, kuri iš esmės remiasi L. Vygotskio kultūrine-istorine koncepcija, grindžiama dviem konceptais – aktualaus vystymosi zona ir artimiausia vystymosi zona. Atskleidžiama produktyvaus mokymosi kilties ir sklaidos istorija, jo tikslas ir savitumas, lyginant su tradicine bendrojo lavinimo mokykla.

Skaityti daugiau...

Versti straipsniai

Vykdydami projektą „Alternatyvus ugdymas švietimo sistemoje“, kurį bendrai finansuoja Europos Sąjunga ir Lietuvos Respublika, į lietuvių kalbą verčiame straipsnius: užsienio internetiniuose puslapiuose publikuojamus tekstus, įvairių dokumentų ir tyrimų santraukas, pranešimų, konferencijų medžiagą ir kt. Šie tekstai atliepia projekto problematiką ir, tikimės, yra pravartūs mokytojams, mokyklų vadovams, socialiniams pedagogams, vaiko ar paauglio gerove besirūpinantiems specialistams ir visiems, kurie domisi alternatyviu ugdymu ir neabejingi tradicinių mokymosi būdų nepripažįstančių jaunuolių problemoms.

Jei turite Jums ir Jūsų kolegoms naudingos medžiagos, kurią lietuvių kalba skaityti būtų lengviau, siųskite ją projekto vadovei Simonai Plienaitytei elektroninio pašto adresu  Šis el.pašto adresas yra apsaugotas nuo šiukšlų. Jums reikia įgalinti JavaScript, kad peržiūrėti jį. . Su malonumu palengvinsime Jūsų darbus ir padėsime susipažinti su gerąja užsienio šalių praktika plėtojant alternatyvųjį ugdymą.

2014 metais išversti straipsniai: 

1. Alfie Kohn Pažangusis ugdymas. Kodėl sunku ne tik paneigti šio modelio pranašumus, bet ir jį įgyvendinti.
Versta iš www.alfiekohn.org
Originalas "Alfie Kohn. Progressive Education Why It’s Hard to Beat, But Also Hard to Find".

2. Gordon Lyons, Margot Ford, Michael Arthur-KellyKlasės valdymas. Tinkamos mokymosi aplinkos kūrimas 
Originalas Gordon Lyons, Margot Ford, Michael Arthur-Kelly Classroom Management. Creating Positive Learning Environments

3. Paul Hager Produktyvios produktyviojo mokymosi sampratos link
Darbo „Produktyviojo mokymosi seminarų ciklas“ pirmojo straipsnio paskelbimas. Suaugusiųjų ir profesinio mokymosi tyrimų grupė (angl. Research into Adult and Vocational Learning Group – RAVL) ir Profesinio rengimo ir mokymo tyrimų centras (angl. Research Centre for Vocational Education and Training – RCVET), Sidnėjaus technologijos universitetas, 2001 m. rugsėjo mėn. Išversta ir iš naujo paskelbta gavus autoriaus leidimą.
Originalas Paul Hager. Towards a productive conception of productive learning. Productive  Learning Seminar Series. Šaltinis: The Research into Adult and Vocational Learning Group (RAVL) and The Research Centre for Vocational Education and Training (RCVET), University of Technology, Sydney

4. Kieran Egan „Kodėl ugdymas toks sudėtingas ir kelia tiek daug ginčų”
Versta iš http://www.educ.sfu.ca/kegan  
Originalas: Kieran Egan “Why education is so difficult and contentious”.

5. Kieran Egan „Neteisingai nuo pat pradžių: mokyklos ir vaikų protų neatitiktis” 
Versta iš http://www.educ.sfu.ca/kegan
Originalas: Kieran Egan “Getting it wrong from the beginning: The mismatch between school and children's minds“

6. Kieran Egan „Nuo ko derėtų pradėti: ar nuo to, ką mokinys žino, ar nuo to, ką gali įsivaizduoti?”
Versta iš http://www.educ.sfu.ca/kegan 
Originalas: Kieran Egan “Start with what the student knows or with what the student can imagine?”.

7. Levas Vygotskis„Psichologija ir mokytojas. Psichologinė mokytojo darbo patirtis“
Versta iš: Выготский Л.С. Психология и учитель”, iš knygos Выготский Л.С. Педагогическая психология”, 1999

8. Kieran Egan „Trumpas nuodugniojo mokymosi vadovas“
Originalas: “A Brief Guide to Learning in Depth” Šaltinis: http://www.ierg.net/LiD

9. Levas Vygotskis Vaikų protinis vystymasis mokymo procese
Versta iš: Выготский Л.С. „Умственное развитие детей в процессе обучения”, iš knygos Выготский Л.С. „Педагогическая психология”, 1999

10. Vaizduote pagrįstas raštingumas

Vertimas

Originalas

 11.  Trumpas vaizduote pagrįsto ugdymo vadovas

 Vertimas

Originalas

 12.  Viktor Zareckij. Kaip mokytojui dirbti su nepažangiu mokiniu

 Vertimas

Originalas

13. Tinkamam elgesiui palankios pamokų aplinkos kūrimas

 Vertimas

Originalas

Skaityti daugiau...

Produktyvusis mokymasis

Mokymasis mokykloje ir praktikos vietose. Motyvacijos stokojantys jaunuoliai teorines žinias ir praktinius įgūdžius įgyja ne tik klasėje, bet ir individualiai parinktose įmonėse.
Skaityti daugiau...

Tinklinis bendradarbiavimas

„Vieno langelio" principas mokykloje. Atvejo koordinatorius, konsultuodamasis su įvairių sričių specialistais ir socialiniais partneriais, sprendžia mokinio problemą ir suteikia jam reikiamą pagalbą.
Skaityti daugiau...

Komunikacinis modelis

Su mokiniais ne tik kalbama, bet jie išgirstami ir suprantami. Mokykloje pagerinama komunikacija tarp visų jos bendruomenės grandžių: vaikų, tėvų, pedagogų, pagalbos specialistų.
Skaityti daugiau...

sc logo2